söndag 24 maj 2009

Jag var en avhoppare med värdighet

Råkade just snubbla över en film på tv1000 nordic. Fastnade givetvis eftersom den handlade om en tjej som var Jehovas vittne men som träffar en kille och tillslut hoppar av skiten. To verdener hette den, dansk film från 2008. Blev sjukt imponerad faktiskt, i princip allt stämde med hur det är att vara vittne, något rätt så ovanligt om man ser nåt på tv om Jehovas vittnen. Brukar annars finnas en massa överdrifter om jv's, något som ju inte alls behövs - sanningen räcker mer än väl till för att belysa hur kasst det kan vara med religion. Märktes helt klart att någon som varit ett jv själv sett till att all fakta stämde och även sättet man är på som ett Jehovas vittne, pratar, resonerar osv.

Så vill ni veta vad jag har upplevt på ett ungefär, se filmen! Dock så skippade jag den där biten med att bekänna för äldste vad jag varit med om i sänghalmen. Lite integritet har jag ändå.

8 kommentarer:

schrimpy sa...

Jag var ju bara tvungen å ladda ner filmen å se den, är lite av en nörd då det kommer till verklighetsbaserade filmer å dokumentärer :)

Kurono sa...

Skitbra film tyckte jag. Blev bara tvungen att ladda ner den och se :)

elli sa...

mm väldigt bra, trots att den var dansk! ;P

Kurono sa...

Haha jo danska filmer är inte en favorit precis ;P Filmen var ganska hemsk oxå tycker jag.

elli sa...

jodå, religion är hemskt, men så ser verkligheten ut.

Kurono sa...

Ja... Eller sekter...

elli sa...

äsch jag tycker om att dra alla över samma kam. men visst, sekter är värst!

Kattzi sa...

Jag såg filmen när den gick på ettan för ett tag sen.
Har själv vatt uppvuxen i det men valt att lämna det efter många år, känns väldigt skönt att kunna leva ett riktigt liv.
För alla som har svårt att förstå hur man kan ha levt som det, titta på filmen och/eller läs Jehåvas-jäveln.