onsdag 23 februari 2011

All work and no play...

Känns som att det enda man gör är att jobba! Tänk att man ska ha det så här resten av livet. Eller i alla fall fram till pensionen, om man lever så länge vill säga! Jag kan faktiskt förstå min kära far som slutade på stallet som någon slags mellanchef eller vad det nu var för att istället mygelstäda (eller "behovsstäda" som han kallar det) trappor någon timma per dag. Kan hända att jag är lite extra pessimistisk för att vi haft lite övertid. Men ja, det är sjukt hur stor del av ens liv som går till arbete, ja såvida man inte är en av 'opalenfikarna'. Det i sig är något alldeles fascinerande hur folk tar sig igenom ett helt liv med minimal erfarenhet av arbetslivet. Synd bara att bidrag blir en livsstil för en del - i onödan. Det i sig gör ju att reglerna blir hårdare för de som verkligen inte har nåt val.

Absolut segt att inte ha så mycket fritid. Men har faktiskt en del kul på jobbet också! Har otroligt fina jobbkompisar. Visst finns det en del småkonflikter men det är nog omöjligt att komma ifrån helt med tanke på att man jämför sig med andra, deras prestation, lön och så vidare. Och även om allt vore hundra procent rättvist skulle alla garanterat ändå inte uppleva det så, alla har ju olika syn på vad som är ett bra jobb och andra har helt enkelt en smula dålig självinsikt.

Ojoj, vad konstigt, ett helt inlägg bara om jobb - inge killar! Vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle skriva om det området nu, känner mig lite lost kanske till och med lite lätt obrydd! Inte så värst Elli!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du gör det bra som jobbar och sliter samt framförallt har ett arbete att gå till. I dagens Sverige är det svårt att få arbete för vissa. Dessa "opalenfikare" som du syftar på är kanske människor som inte har så många möjligheter i livet, eller tja kanske inte har alla förutsättningar. Vissa vill helt enkelt inte arbeta utan tar den enkla vägen. En del andra söker aktivt arbete men utan resultat. Medan en tredje grupp sitter och fikar efter arbetstid=) Jag personligen brukar kunna sitta och ta en kaffe 1 gång om dagen på stadens cafè utan att ha dåligt samvete för jag har arbetet min dag innan=) Du som inte arbetar i samma stad som du bor har troligen inte möjligheten att fika på Opalen varje dag. Men dra nu inte alla fikare över samma kant;O Ellipelli

elli sa...

jag skulle lätt hänga på fik varje dag om jag hann! med 'opalenfikarna' syftar jag på en alldeles särskild typ av människor - de som inte vill arbeta men som orkar med allt annat som livet har att erbjuda.

Anonym sa...

Hm... Du syftar nog på WT folket... MEN jag förstår inte hur du ids haka upp dig på dom. och hur vet du vilka som bara sitter och hänger där om du exakt aldrig har tid att gå dit själv? Kanske någon av dina bekanta är en av dom... För den delen är jag också en av dom som fikar på opalen när jag är ledig. Menar det finns alltid tid någon gång för du kan omöjligt jobba från 08.00 till 19 eller 20 när opalen stänger varje dag vecka ut och vecka in! Du kan ju dra ut dina härliga jobbkompisar på ett välförtjänt fika efter en hård arbetsdag/ vecka

Anonym sa...

Försod att det var så du menade. Men hur kan du veta att dessa inte vill arbeta? Vem eller vilka är det du syftar på?

elli sa...

tänker inte säga vem jag syftar på. det jag ville förmedla var inte att jag "hakar upp" mig på dem. hela grejen är bara fascinerande och som jag skrev synd att det i förlängningen drabbar de som på riktigt inte har något val.

läs inte så slarvigt vetja, sa inte heller att jag aaaldrig fikar..man får fika! var inte det det handlade om.

Anonym sa...

Fika gör magen glad och är dessutom trevligt att ta en fika och bara kika på folk=) Synd bara att priserna på t ex "Opalen" har blivit så höga, men vad spelar det för roll då man arbetar och har råd. Då du är ledig på helgen kanske du borde ta en fika och kika in människor som helgfikar. Alla människor allt från samhällets bottenskikt till medelklass samt överklass kan troligen synas till. Ta med dig dina fina vänner för en fika på stadens cafè, vem vet du kanske kan spana in din framtida Boy oxå=) Tror bestämt att han finns där på en av butikerna på Gallerien. Det är bara som så att varken du eller han har insett faktum ännu att ni är som gjorda för varandra. Lycka nu till med att få tid för fika och även all lycka på Pojkfronten.